سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تشخیص عقیق



طرز تشخیص عقیق اصل از بدل
تشخیص عقیق اصلدر مرحله اولیه بهتر میباشد به یک سنگ شناس و کارشناس جواهرات رجوع‌کنید و از وی ارشادوراهنمایی بخواید. گهگاه تشخیص اینکه سنگی رنگ گردیده یا این که تصنعی درست شده برای ماهر ها نیز نقص‌ میباشد. مخصوصا اینکه سنگ عقیق گونه های و اقصام مختلفی دارااست. او‌لین طرز برای انتخاب طبیعی بودن این گوهر آزمایش کردن سکو رنج آن میباشد. همانگونه که می‌دانید جایگاه مشقت این کانی در بین 6.5 – 7 مرتبه موی میباشد. از آنجایی که اشکال تصنعی و مصنوعی بافت قابل انعطاف تری نسبت به دسته اصیل خویش دارا‌هستند پس با کشیدن سنگ هایی مثل یشم (که سکو مشقت ای برابر با سنگ عقیق دارااست) روی سنگ مصنوعیمان بایستی خش روی آن بیاندازد.

نکته قابل توجه اینکه در شرایط متساوی گونه بدلی آن معمولا سبک خیس از مدل اصل و طبیعی خویش میباشد. که‌این مرتبط با چگالی مولکول های خویش میباشد. از دید رنگ نیز معمولا اشکال طبیعی رنگ روشن تری و رگه های بدیهی تری برخوردارند و به عنوان مثال لکه های قرمز‌رنگ روی نوار های ان بدیهی خیس میباشند. انتهای جور تصنعی دارنده الگوی گلبرگی میباشد.

سنگهای عقیق رنگ گردیده و بهسازی گردیده سرخ خراسان
همینطور نوعی که برای مثال یکدست قرمز رنگ پر‌نور مثل یک گوی شیشه ای یا این که اینکه خیلی مات باشد مشکوک میباشد چون عقیق های طبیعی دارنده شفافیت یکسانی نیستند و بی نظمی هایی از دید شفافیت و رنگ یا این که رگه های خویش دارا‌هستند. برای شناخت با اشکال عقیق های رنگ گردیده و شیوه ایجاد آن ها میتوانید به نصیب بهسازی سنگهای قیمتی رجوع‌نمایید.

سنگ عقیق یمنی بهتر میباشد یا این که عقیق خراسان؟!
سنگ های عقیق یافت گردیده از معادن مملکت یمن هیچ تفاوتی از دید کیفیت و کمیابی نسبت به عقیق های بقیه بخش ها عالم ندارند!  ولی به جهت برخی احادیث فقاهتی نقل شده به کار گیری این سنگ برای مسلمانها دارنده قیمت معنوی بالاتری نسبت به عقیق های دیگر داراست. شاید بهتر باشد ما از کالای اهل ایران حمایت و مارک خویش را به دنیا معرفی کنیم تا یک سنگ عقیق در ظاهر یمنی که صرفا اثاثیه مغازه دار کاران جهت فروش بیش تر شده‌است.

بخش اعظمی از عقیق های یمنی بعداز استخراج آنان را بوسیله حرارت دهی بهسازی می‌کنند. در ویدیو ذیل که در رابطه استخراج عقیق یمنی از کوه های استان ذمار هست این مقاله گواه همین گزینه میباشد. بخش اعظمی از انگشتر عقیق و نگین های عقیق یمنی در بازار کشور‌ایران نیز یا این که به عبارتی عقیق خراسان اند یا این که عقیق یمنی حرارت چشم گردیده. براین اساس شایسته ترین عقیق از بخشها گوناگون جمهوری اسلامی ایران مانند: عقیق های خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و.. می‌باشند که می‌توانید بصورت طبیعی راف آنها‌را خریده و به تراشکار بدهید.


اصطلاح عامیانه “عقیق” به سنگهای دیگر مجموعه کالسدونی!
به صورت عامیانه سنگ هایی به عنوان مثال سنگ اونیکس یا این که ساردونیکس به ترتیب تحت عنوان “عقیق سیاه” و “عقیق باباغوری” شناخته می‌شوند. هرچند از حیث علمی سنگ عقیق و اونیکس هر دو از مجموعه کالسدونی(یمانی) هستند البته این کلمه و واژه نسبتاً برای کلیه سنگهای این مجموعه بکار می رود. از دید صورت خطوط سنگ عقیق منحنی و روی سنگ اونیکس بصورت موازی می‌باشد. همینطور رنگ اونیکس سیاه و سپید هست و خاصیت این دو سنگ نیز متعدد میباشد.

اشکال سنگ عقیق
شعر درمورده عقیقهزاران سال میباشد که عقیق تحت عنوان گوهر سنگ گزینه استعمال بوده میباشد. شعرای پارسی بارها در شعرهایشان اسم این سنگ را بکار برده اند. هرچند در زمانهایی از رونق به‌زمین‌خورد اما امروزه به روزگار شکوه خویش گشوده می‌گردد. شایع ترین برش آن کبوچان و بید میباشد که برای زینت انگشتر، گوشواره، آویز و دیگر زیورآلات گزینه استعمال قرار میگیرند.

عقیق چشمی
اسلایس عقیق چشمی با رینگ های سیلیسی یار اکسید آهن. مکان کوه های اطلس مراکش
گونه های سنگ عقیق معمولا به فرم لایه های مدور یا این که مسطح چشم می گردند البته حضور ناخالصی های با انواع متفاوت که بعضی وقتها تصویر گیاهان، بیشه با چشم انداز ای را ساخت می‌نمایند، سبب ساز ارزشمندتر شدن آن‌ها میگردند.