سفارش تبلیغ
صبا ویژن

عقیق خراسانی را میشناسید

 

عقیق خراسانی از جمله سنگ های زینتی بسیار گران بها میباشد که از آن در ایجاد اشکال انگشترها، دستبندها و تسبیح ها به کارگیری میشود. در آیین اسلام، تاکید متعددی بر به کار گیری از سنگ عقیق شده است. خاصیت و خصوصیت های اختصاصی این سنگ قیمتی منجر میگردد تا افراد متعددی به به کارگیری از آن ترغیب شوند. درپی به معرفی عقیق خراسانی و خصوصیت های آن می‌پردازیم و شما را با طریق تشخیص عقیق اصل آشنا میسازیم.انگشتر عقیق

آشنایی با عقیق خراسانی:عقیق یکی‌از سنگ هایی میباشد که در اسلام به آن اشارات متعددی شده است. به عنوان مثال امام حسن عسگری (ع) می‌فرمایند: نشانه مومن 5 چیز میباشد که یک کدام از آن‌ها انگشتر عقیق در چنگ راست داشتن میباشد و این فرمان را نماد ایمان شمرده اند. همینطور امام باقر (ع) می‌فرمایند: ای بشیر! هرکدام از عقیق هایی که میخواهید چه سپید، چه زرد و چه سرخ. این ها سه کوه در پردیس می‌باشند، هر که یکی آنها را در اختیار نماید از شیعه آل محمد به اکانت آورده می شود. انگشتر عقیق

ولی سنگ عقیق را می اقتدار در رنگ های مختلف مانند زرد رنگ، سرخ، خاکستری و سپید یافت. اما عقیق به یک سری دسته تقسیم میشود که عقیق خراسانی، عقیق یمانی، عقیق سلیمانی و عقیق خزه ای جزو آن‌ها به شمار می رود. ولی می اقتدار این سنگ باارزش را در کشورهای هندوستان، یمن، چین و کشور‌ایران استخراج نمود. ظاهر خوشگل و دیدنی این سنگ، جلوه متعددی به انگشترها میبخشد. انگشتر عقیق از محبوبیت متعددی در میان افراد برخوردار‌است.

 

 

خصوصیت های عقیق خراسانی:خاصیت عقیق بر بخش اعظمی از افراد روشن میباشد. بخش اعظمی از ائمه (ع)، خاصیت عقیق را تعریف نموده اند. ولی می بایست به‌این نکته توجه داشت که عقیق خراسانی علاوه بر سالمی جسم و تاثیرات دنیوی خویش، سبب ساز شادابی روح و جاری میشود. ولی خصوصیت های این سنگ باارزش عبارتند از:

1- ازدیاد ثواب عبادات: انگشتر عقیق سبب ساز افزایش عبادات از جمله نماز می‌شود. این سنگ خیر و برکت را در زندگی افزایش داده و رزق و روزی بیشتر می گردد.

2- برآورده شدن حاجات: به گفته معصومین (ع)، دستی که انگشتر عقیق در آن میباشد، در هنگام دعا خالی نمی ماند و حاجات آن بر آورده میگردد.

3- غربت از گناه: یکی‌از دیگر از خاصیت عقیق خراسانی، مصونیت انسان از گناه و کراهت میباشد. این سنگ زینتی همینطور انسان را از خطرها نیز مصون می‌داراست.

4- سرانجام بخیری: انگشتر عقیق به سرانجام بخیری و خوش شانسی باعث می گردد و انسان را از اتفاقات غمگین کننده نگهداری می نماید.

شیوه های تشخیص عقیق اصل خراسانی:امروزه بخش اعظمی از سودجویان، در‌پی ایجاد عقیق های تقلبی می باشند تا بدین وسیله فایده هنگفتی را دریافت نمایند. عقیق بدل دارای خاصیت عقیق اصل نیست. ولی نحوه های متعددی برای تشخیص این سنگ و مقایسه آن با سیرتکامل بدل آن وجود دارد. این طرز ها عبارتند از:

عقیق خراسانی دارای ساختار مستحکمی میباشد و به آسانی در گیر شکستگی نمی‌شود. به همین دلیل میتواند بوسیله عقیق اصل بر روی شیشه خط ایجاد. همینطور هیچ شی تیز و پیروز ای نمی تواند باعث تخریب این سنگ شود. در فیض در صورتی‌که وسیله ای تیز را بر روی سنگ کشیدید و هیچ خطی بر روی آن تولید نشد، می قدرت اعلام‌کرد که عقیق اصل میباشد. درضمن عقیق اصل خراسانی با حریق نمی سوزد، پس یکی طریق های تشخیص اصل بودن این سنگ، نزدیک کردن حریق به آن میباشد. در صورتی عقیق اصل را در مقابل نوروفروغ و روشنایی قرار دهید، اشکالی همچون کندوی زنبور و یا این که حباب را خواهید روءیت کرد.

 

 

قیمت عقیق خراسانی:انگشتر عقیق و یا این که هر محصولی که در تولید آن از عقیق اصل خراسان مستعمل میباشد، قیمت دنیوی و معنوی متعددی دارد. هزینه تراش و حکاکی بر روی عقیق، تاثیر بسیار متعددی در ارزش آن خواهد داشت. همینطور در تولید انگشتر با نگین عقیق، فرآورده بدنه، گزینش کننده ارزش انگشتر خواهد بود. اکثر زمان ها سازندگان زیورآلات، از نقره در کنار عقیق به کار گیری مینمایند.

نقره نیز دارای خاصیت مثبتی میباشد که در کنار عقیق می‌تواند کیفیت متعددی داشته باشد. بعضی از سازندگان زیورآلات، از دیگر سنگ های قیمتی نظیر یاقوت، سنگ فیروزه و زمرد در کنار عقیق به کارگیری میکنند. عقیق همینطور مبتنی بر رنگ و سیرتکامل، قیمت گذاری میگردد. پس می توان اظهار‌کرد که ارزش سنگ عقیق اصل خراسانی با عقیق یمنی گوناگون میباشد. عقیق سرخ رنگ بیشتر میان مردم محبوبیت دارااست. از این رو عقیق سرخ دارای قیمت بیشتری نسبت به بقیه رنگ های عقیق میباشد.