سفارش تبلیغ
صبا ویژن

کشور یمن تولید کننده عقیق؟

 

انگشتر عقیق

کشور یمن در جنوب ایالات متحده عربی واقع میباشد، با آب و هوایی متعدد و سرزمینی کاملا حاصلخیز که در طول تاریخ به عرب های با فرهنگ و با فرهنگ شهرت داشته اند.

 

 

 

کوه عقیق در استان ذمار و در ناحیه انس و عنس یمن میباشد که مبنی بر تحقیقات تا 6500 سال (زمانه حمیر به عبارتی زمانه حضرت سلیمان و بلقیس ) سابقه حفاری و تراش تولید زیور آلات داشته میباشد.

 

 

 

سنگ عقیق، سنگی سفت و محکمی میباشد که دارای مرتبه سفتی 7 و از دید جواهر شناسی سنگی میباشد که رویش لایه ای داشته و در میان طبقات لایه ای آن آب می باشد که‌این ساختار سبب محکمی و عدم شکست آن می گردد.

 

 

 

در حال حاضر پی بردن این نکته شاید دیدنی باشد که به چه شکل چنین سنگ سفت و محکمی، در حین تاریخ مرز و بوم یمن، به‌این زیبایی و سیرتکامل های متفاوت مثل تسبیح، گردن آویز و مهره تراشیده می شده است. پی بردن این نوشته‌ی‌علمی یاری می نماید تا توان، هنر و توانایی یمنی ها را در طول تاریخ طولانی خیس بشناسیم.

 

 

 

برای تراشیدن سنگ عقیق، یمنی ها منش‌های یگانه خویش را داشتند که در پایین به فرایند چهارگانه این فرایند اشاره خوا هیم کرد:

 

 

مرحله نخستین: حرارت

 

درین مرحله سنگ عقیق را در داخل کوزه قرار می‌دهند و سرکوزه را با گچ تماما محکم می‌نمایند و آن کوزه به بازه زمانی 2 هفته تا یک ماه در کوره طبیعی با حرارت ذغال قرار می‌گیرد.

 

 

 

این فعالیت باعث می‌گردد حرارت در درون عقیق بصورت ملایم جاسازی گردیده و آب در بین لایه های آن تبخیر شود.