سفارش تبلیغ
صبا ویژن

یاقوت سرخ


یاقوت سرخ و  انگشتر عقیق خاصیت آن - یاقوت قرمزسنگ یاقوت سرخ یا این که روبی مدل قرمز‌رنگ کروندوم و با سکو رنج 9 تحت عنوان دو‌مین ماده طاقت فرسا دنیا پس از الماس است. یاقوت سرخ جزو گرانترین و زیباترین سنگهای عالم نیز میباشد تا جایی که در پیشین آرم گنج و اقتدار حاکمان بود. از خاصیت یاقوت سرخ علاوه بر زیبایی می شود به ارتقا خون رسانی و انرژی حیاتی به تن اسم پیروزی. این گوهر دارنده ابزار قدرتمندی برای تحریک چاکرای ریشه و و تقویت نیروی بنیادی تن است.

درین نوشته‌ی علمی به‌این سوالهای جواب می‌دهیم که:
تاریخچه روبی چه‌گونه بوده؟ ویژگی ها سنگ یاقوت سرخ چه می باشد؟ رنگ قرمز‌رنگ روبی از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ معادن یاقوت سرخ در دنیا و طریق استخراج آن ها چه‌گونه میباشد؟ طرز بها گذاری روبی چه‌گونه میباشد و چه گونه یاقوت سرخ طبیعی را از بدل می‌توانیم تشخیص دهیم؟ مشهورترین و وسیع ترین یاقوت سرخ عالم کدام میباشد؟ خاصیت یاقوت سرخ چه می‌باشد و در منابع قدیمی از خاصیت درمانی یاقوت سرخ چه گفته اند؟ پس با سنگ شناس یار و همدم باشید تا به‌این سوالهای جواب دهیم.
پارسیان به آن سـبج اسوز یا این که دافع طاعون می‌گویند و به هندی آن را پدرام راگ نامند که در معنای نیلوفر سرخ میباشد
ابوریحان بیرونی 1374 ص 107

در گویش سانسکریت هند باستان، روبی تحت عنوان “ratnaraj” نامیده می گردد، که در معنای “شاه سنگهای قیمتی” ترجمه شده‌است.
یاقوت سرخ همواره سنگی زینتی و باارزش در تاج و تخت پادشاهان بوده هرچند که بعضی از این سنگها در تاج پادشاهان آیتم تست قرار گرفته و معین گردیده که یاقوت قرمز رنگ نبوده و درواقع اسپینل بوده اند. یاقوت سرخ پرنس سیاه که جزو جواهرات سلطنتی بریتانیا میباشد و روبی تیمور که در تاج سلطنتی اسپانیا گزینه به کارگیری قرار گرفته اسپینل بوده اند.


قدما معتقد بودند که یاقوت بر اثر تابش خورشید در دل سنگ به وجود میاید:
خصوصیات یاقوت قرمزسنگهای درشت یاقوت قرمزی که رنگ و خلوص بالایی داشته باشد بسیار کم یاب بوده و درصورت وجود حتی تعدادی برابر الماس نیز قیمت داراست. در یکی‌از داستانهای مارکو پولو، قوبلای خان (یکی نوادگان چنگیز) به پاد شاه سیلان(سریلانکای مدرن) توصیه یک شهر در عوض یک یاقوت سرخ درشت را به وی می‌دهد. سریلانکا تحت عنوان “جزیره سنگهای قیمتی” معروف میباشد و به جهت داشتن روبی هایی با رنگی جالب و ملایم بسیار پر اسم و رسم میباشد. مارکو پولو در قسمتی از کتاب دارای شهرت خویش می‌گوید:

یاقوت های سرخ هیچ جای دیگری به زیبایی یاقوت های سریلانکا نیست.
مارکو پولو

خصوصیات سنگ یاقوت سرخ
ویژگی ها یاقوت سرخیاقوت سرخ یا این که روبی (Ruby) گوهری با گونه های رنگ قرمز‌رنگ و رنج 9 در مقیاس ماوس هست. سنگ یاقوت سرخ همانند یاقوت کبود از خانواده کروندوم (Corundum) میباشد. تا 200 سال پیش تصور می‌شد روبی از لحاظ مخلوط شیمیایی شبیه اسپینل قرمز رنگ (Red Spinel) و گارنت قرمز‌رنگ در یک تیم کروندوم قرار دارا هستند.

راف طبیعی سنگ یاقوت سرخهنگام تشکیل روبی و سافیر به غیر از اکسید آلومینیوم خالص و موادسازنده رنگزا، عنصرها یار دیگر، سنگ ها و سیالات مشغول و مذابهای متعدد می‌توانند همپا با این یاقوت تشکیل شوند یا این که به دام بیفتند. در شرایطی‌که یاقوتهای کشورها و منشأ های گوناگون هیچ سیرتکامل تفاوتی در موادتشکیل دهنده یار و ناخالصی باطن آن ها نداشتند صد رد صد تفاوت رنگ و شفافیت و در پی آن تفاوت قیمت وجود نداشت.