سفارش تبلیغ
صبا ویژن

گوهر چیست و تفاوت آن با جواهر چیست؟

 انگشتر عقیق 

 

گوهر در اصطلاح دانش گوهرشناسی Gemology به سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی گفته می گردد. برای اینکه سنگی در زمره سنگ‌های قیمتی طبقه‌بندی شود باید این سه ویژگی را دارا باشد:

 

 

 

جواهر

1. زیبایی

 

2. کمیابی

 

3. مقاومت (مقاوم دربرابر نوروروشنایی و مواد شیمیایی اثبات باشد.)

 

دوام در قبال خراشیدگی: سختی

 

دوام در قبال ضربه و شکست: سفتی

 

در‌صورتی‌که سنگی یکی از این ویژگی هارا دارا نباشد در زمره گوهرها طبقه‌بندی نمی‌شود.

 

گوهرها یا سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی درواقع کانی می باشند، البته گوهرهایی مانند مروارید، کهربا، صدف و مرجان گوهرهای ارگانیک میباشند که برای راحتی مقاله به آنها نیز کلمه سنگ اطلاق می شود.

 

از اشکال گوهرهای قیمتی می‌اقتدار الماس و یاقوت قرمز‌رنگ، زمرد و یاقوت کبود و از گونه های نیمه قیمتی آن می‌اقتدار عقیق، امیتیست و سیترین را اسم پیروزی.

 

 

 

 

جواهر چیست؟

 

جواهر در اصطلاح دانش گوهرشناسی به قطعه‌ای تزیینی اطلاق میگردد که از فلز قیمتی ساخته‌گردیده باشد و با گوهرهای قیمتی و نیمه قیمتی زینت گردیده باشد.

 

الماس چیست و تفاوت آن با برلیان چیست؟

 

الماس قیمتی‌ترین گوهر در طبقه‌بندی گوهرهاست که از تک عنصر کربن ساخته‌گردیده، علاوه بر فرمول شیمیایی بی آلایش این گوهر دارای بی آلایش‌ترین ساختار کریستالی و قویی‌تری پیوند اتمی (پیوند کووالانسی) میباشد. این پیوند قوی بین اتم‌های کربن منجر سختی این گوهر میباشد، درواقع الماس دشوار‌ترین شئی شناخته گردیده بر روی کره زمین میباشد. این مورد به این معنی میباشد که فقط چیزی که قادر است الماس را خراش دهد یک الماس دیگر میباشد.

 

جواهر

درواقع الماس بااینکه سنگ سختی میباشد ممکن میباشد که به‌راحتی شکسته شود زیرا سنگ سفتی نیست.

 

نمونه خوب برای سنگی محکم‌خیس از الماس سنگ یشم میباشد که به‌مراتب سنگی منزلت‌خیس از الماس در قبال ضربه میباشد.

 

جواهر

جواهر

برلیان و تفاوت ان با الماس:

 

درواقع برلیان نوعی از تراش الماس میباشد که طی صدسال اخیر موردمطالعه قرارگرفته و تصحیح‌گردیده، این جور از تراش در جور‌های هندسی گوناگون با استاندارخاصی تراشیده می شود که در تحت توضیح داده می‌گردد.

 

تراشی با سه بخش به طومار‌ای

 

Crown (تاج)

 

Pavilion (سندونچه)

 

Girdle (حاشیه فارسی)

 

جواهردر هرکدام از این بخش‌ها پخ‌هایی موجود است که اسم‌های آن در عکس آمده میباشد.

 

الماس‌های با شکل هندسی گرد، مارکیز، مثلث، اشک می توانند با استانداردهای تراش برلیان تراشیده شوند که دراین‌صورت اسم شکل هندسی و جور تراش در معرفی گوهر به کار می‌رود.