سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بر طبق رنگ آندرادیت ها به سه گونه تقسیم بندی می شود:

انگشتر عقیق 1- سنگ گارنت ملانیت (Melanite)

سنگ گارنت ملانیتنوعی آندرادیت مشکی رنگ میباشد که تحت عنوان بدل الماس به کار گیری میشود. سنگهای سیاه در صنعت جواهر بسیار معدود بوده که ملانیت یک مثال دارای شهرت از این لحاظ هست. به جهت تیتان در آن با ترکیبات آهن جایگزین گردیده و رنگ سیاه را مشتمل بر میگردد.

 

2- سنگ گارنت توپازولیت (Topazolite)

سنگ گارنت توپازولیتنوعی آندرادیت میباشد که به رنگ های رنگ زرد تا زردرنگ قهوه ای دیده می شود. به جهت تشابه خویش با سنگ توپاز، توپازولیت نامیده می‌گردد.

 

3- سنگ گارنت دمانتوئید (Demantoid)

گارنت دمانتوئیدگارنت دمانتوئید نوعی آندرادیت سبز رنگ، با جلای الماسی میباشد و یکی‌از کیمیا ترین و ارزشمندترین اشکال خانواده گارنت در جواهرات قیمتی میباشد. اسم آن برگرفته از dutch demant به معنای الماس مشتق شده‌است. به جهت اهمیت و وجود این گونه گوهرسنگ در کشور ایران چندین روز قبل نوشته ی علمی ای بی نقص زیر اسم گارنت سبز دمانتوئید نوشتیم.

 

در کوهستان اورال در روسیه مرکزی برای اول توشه یافت شد و با برش برلیانی خویش بین مردم و طراحان جواهر و کلکسیونرها محبوبیت یافت. مهم‌ترین ذخایر برای دمانتوئیدهای کیفیت خوب کوه های اورال میباشد. همینطور در زئیر و کره یافت می‌گردد، ولی کیفیت خوب پائین خیس. در کشور‌ایران نیز مقادیر مقداری از آن یافت میشود.

 

سنگ گارنت گروسولار (Grossular)

این گوهرسنگ مات و غیر واضح به علت مشابه بودن به نوعی انگور خارجی به اسم Gooseberries به‌این نام شناخته شده‌است. رنگهای زردرنگ، نارنجی رنگ، سبز و حتی بی رنگ نیز یافت می گردد. به کار گیری از آن در جواهرات نادر میباشد البته اشکال کیفیت عالی و نصفه واضح آن میتوانند یک گوهر محسوب شوند.

 

سه مدل گروسولار موجود هست:

 

1- سنگ گارنت ساووریت (Tsavorite)

گارنت ساووریتساووریت اولی توشه سال 1967 در بوستان ملی تساو (Tsavo) کنیا یافت گردیده و رنگ آن از سبز تیره تا سبز پر‌نور بوده و مدل سبز پررنگ آن در جواهرات به جهت رنگ، طهارت و اقبال کمتر شکسته شدن در تراش دارنده قیمت بالا و حریف زمردهای باکیفت میباشد. دلیل رنگ دهنده در آن وانادیوم و کروم میباشد. این سیرتکامل در کنیا، پاکستان، تانزاینا و دیگر نقاط عالم یافت شده‌است.