سفارش تبلیغ
صبا ویژن

فواید و خاصیت زمرد

انگشتر عقیق در‌این نوشته‌ی علمی درباره سنگ زمرد و خصوصیت های آن کلام شده است. طریق تشخیص این سنگ و شیوه های تشخیص سیرتکامل طبیعی و اصلی، سیرتکامل های متعدد این گوهر و فواید و خاصیت زمرد و نحوه نگه داری ازاین سنگ قیمتی درین نوشته ی علمی اورده شده است. با ما همپا باشید تا با این گوهر باارزش بیش خیس آشنا گردید ….آشناییزمرد یا این که به عبارتی emerald جزو سنگ‌های گران‌بهایی میباشد که از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تشکیل گردیده میباشد. نام اصلی فارسی آن دوال یا این که دوبال میباشد. این گوهر گرانبها از  بریل میباشد و در سنگ‌های پگماتیت یافت گردد. این کلمه و واژه عربی ‌گردیده? «اسماراگدوس» یونانی میباشد که خویش از کلمه ای سانسکریت در معنای سبز برداشت شده است. زمرد پر‌نور طبیعی یکی چهار گوهر ارزشمند به اکانت می‌آید و مشهورترین عضو خانواده بریل ها میباشد. از نظر ادغام شیمیایی و کانی ‌شناسی این سنگ از سیلیکات آلومینیوم و بریلیوم تاسیس شده‌است که به یار و یار و همدم آکوامارین آبی‌رنگ، مورگانیت صورتی، هلیودور طلایی و بریل با رنگ سبز به خانواده بریل وابستگی دارد. بریل خالص سوای رنگ میباشد ولی بیش خیس شدن مقادیر ناچیزی کروم و وانادیوم به آن سبب ساز تولید رنگ سبز می‌گردد


تاریخچه سنگ زمرداین سنگ در حین بیش خیس از 6 هزار سال در اکثر وقت ها فرهنگ های گوناگون فهمیده نظیر یونان باستان و جمهوری اسلامی ایران منبع جاذبه و احترام محسوب می شده است. از بین سنگ های قیمتی بریل، این گوهر تاریخچه بالایی دارااست. شواهد فروش آن در بازارهای بابل در 4 هزار سال پیش از تولد نیز وجود دارد.در تورات نیز از این گوهر به عنوان سنگ زیربنای شهر بیت المقدس نام آورده شده است و به‌این ادله نزد مردم بیت المقدس و فامیل بنی اسرائیل از احترام متعددی بر خوردار میباشد. این سنگ به علت زیبایی و قدرت معنوی فی مابین کلیه ادیان اصلی مقدس شمرده میگردد. رنگ سبز رنگی مقدس در تمدن ها و مذهب‌ها متفاوت نظیر اسلام بوده و حتی کلیسای کاتولیک نیز از آن به عنوان والاترین رنگ مذهبی خیال و خاطر کرده میباشد. از خاصیت زمرد از حیث فیزیکی نیز به کار گیری می گردیده میباشد و به سنگ مطالعه دارای اسم و رسم بوده چرا‌که در قبلی قبلی از اینکه عدسی و عینک بزرگن مایی کشف شود دسته پر‌نور این گوهر برای خواندن و دیدن اشیای کوچک گزینه به کار گیری قرار می گرفته میباشد. در مصر قدیم نیز این سنگ سمبل زندگی ابدی و کادو ای از جانب خدای حکمت به شمار می آمده میباشد .

جور بندی تولیدات زمردبر روی دسته بندی مورد نظر کلیک نمائید تا تولیدها مورد نظر را مشاهده کنید

انگشتر زمرد

گردن آویز زمرد

مشخصاتزمرد در مقابل‌ اسیدها مقاوم‌ میباشد و با ماده شوینده‌ مثل‌ آب‌ گرم‌ و صابون خانگی خانگی ‌ نقص‌ خاصی ندارد، ولی در مقابل‌ حرارت‌ قابلیت و امکان‌ ترک‌ تناول کردن‌ آن‌ وجود دارد. لذا بایستی هنگام‌ حرارت‌ دادن‌ و یا این که سوار کردن‌ نگین دقت لازم را داشت. این گوهر کیمیا گوهری‌ آسیب پذیر‌ میباشد. براین مبنا‌ هنگام‌ جا به ‌جا کردن‌ آن‌ می بایست غایت‌ اعتنا‌ را داشت؛ به این دلیل‌که در صورتی روی‌ سنگ‌ بیفتد ممکن‌ میباشد‌ خرد شود. رنگ‌ سبز زمرد در مقابل‌ روشنایی و روشنایی طبیعی‌ و نوروروشنایی تصنعی و مصنوعی‌ و یا این که حرارت‌ تغییر‌و تحول نکرده و نسبتاً پایدار میباشد. رنگ آن تا دمای 500 مرتبه سلسیوس به احتمال زیاد تغییری نخواهد کرد. سیستم کریستالی این نگین هگزاگونال (شش وجهی) میباشد. این سنگ؛ طبعی سرد و کم آب داراست. اکثر بلورهای این سنگ همانند یاقوت، ناخالصی ها و محتویات زیاد و گوناگونی از قبیل کانی های مهمان، مایعات، حباب های گاز و ترک های داخلی دارند که در فیس کثرت این محتویات مات می‌گردد. دیدنی میباشد بدانید که‌این محتویات و ناخالصی ها عیوب به شمار نمی فرایند بلکه خویش عاملی برای شناسایی سنگ اصل از دسته تصنعی میباشد.


نحوه تراش


در حالی که سختی بالای زمرد (8–7?5) تا حد متعددی مانع خراش دیدن این گوهر با ارزش می‌گردد ولی قابلیت و امکان شکنندگی آن بخاطر شکاف های مو جود، تراش دیدن، سوارکردن و تزکیه آن را نسبتاً ایراد نموده ‌میباشد. تراش کاران تراش خاصی را برای این گوهر به کار گیری می‌نمایند با نام تراش زمردی یا این که تراش چهارگوش که اساسا یک کدام از طرح های تراش پله پله میباشد که کناره های نگین به صفحاتی مزین می گردد که علاوه بر تشدید زیبایی آن، مقاومت آن را در ازای فشارهای مکانیکی و کارداران فیزیکی نیز زیاد می نماید. مانند الماس برش این نگین هم به جور، رخ، عرض و عمق برش بستگی داراست.


اشکال سنگ زمرد طبیعی1- زمرد سبز تراپیچ : این مدل که از منابع کلمبیا استخراج می‌گردد دارای الگوی خاصی به طور ستاره میباشد و به همین عامل به آن سبز ستاره ای نیز گفته می گردد.

2- زمرد سبز برزیلی : همانگونه که از نام سیرتکامل سبز برزیلی پیداست، این سنگ از منابع برزیل استخراج میشود و به آن ترمالین سبزهم گفته می گردد. جالب میباشد بدانید که موقتی زمرد سبز برزیلی از معادن آفریقا استخراج میشود.

3- زمرد زامبیایی : نوعی میباشد که از معادن میهن زامبیا به دست می‌آیند و دارای کیفیت بسیار نیکی از لحاظ رنگ و شفافیت میباشد امروزه‌ شایسته ترین‌ گونه این گوهر کیفیت بالا‌ خوب‌ که‌ در ایجاد‌ جواهرات‌ از آن‌ به کار گیری‌ می ‌شود همین گونه کلمبیاست‌ که‌ از ارزش فوق العاده ای فی مابین جواهرسازان و نگین تراشان دارا میباشد. همین‌ خاصیت باعث‌ گردیده‌ که‌ جور تصنعی و مصنوعی‌ کیفیت عالی‌ شبیه‌ تولید شوند و به‌ جای‌ نوع اصلی به‌ فروش‌ برسند.

4- دیده گربه ای : دیده گربه ای، نوعی یگانه و بسیار کم یاب میباشد که به دلیل وجود حالتی شبیه دیده گربه بدین نام به آوازه رسیده میباشد، این سنگ با نام دم اژدها نیزشناخته میشود.

شش