سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشکال سنگ عقیق



اشکال سنگ عقیق
عقیق ژئود (Geode Agate): ژئود به عبارتی بلوردان یا این که سنگ های ناپخته عقیق قطور گرد و توخالی ای یا این که توپی در بخش ها آتشفشانی میباشد که درون آن‌ها از مواد بلورین و کریستالین کوچک کوارتز لبریز شده‌است . درواقع علت ساخت این کریستال های کوچک خوشگل به میلیون ها سال پیش بر میگردد. در یک فرایند بسیار طولانی زمانی که آب باطن حفره های این سیرتکامل سنگ های توخالی آذرین نفوذ مینماید و مواد سیلیسم و کلسیت محلول در آب، باطن سنگ نفوذ کرده و به دیواره آن می چسبند. شایسته ترین منابع آن‌ها مصر، برزیل، اروگوئه و اسکاتلند است.
عقیق نواری یا این که لایه ای (Banded Agate): شایع ترین جور میباشد که با نوارهای پر‌نور و تیره منظم مشاهده می شود.
عقیق های چشم انداز ای (Scenic Agate): در آن حضور گونه های ناخالصی ها قهوه ای و قرمز رنگ، مناظر خوشگل مانند دریاچه، درختان و … را تولید میکند.
عقیق آتشین (Fire Agate): که دربردارنده ناخالصی هایی از متاع لیمونیت میباشد که با برش مطلوب و صیقل میل کردن سنگ، پدیده ای مانند شعله حریق در باطن گوهر دیده می شود.گونه های سنگ عقیق معدنی
عقیق چشمی (Eye Agate): دارنده دایره های متحدالمرکز میباشد که دایره داخلی رنگی تیره دارااست.
عقیق آگوا نیوا (Agua nueva Agate): این سنگ طولانی تر دارنده رنگهای بنفش و صورتی میباشد و در حیطه آگوانیوا مکزیک یافت می گردد.
عقیق مجوف(Tubular Agate): این جور باطن خویش قسمتهای توخالی و حفره مانند داراست.
عقیق کوندور (Condor Agate) : این گونه با رنگ های پر‌نور او‌لین توشه لویس د لوس سانتوس در سال 1993 در ناحیه سان رافائل آرژانتین کشف کرد و به علت طرح های مختص خویش فی مابین کلکسیونرها دوست داستنی است. زمانی که پرنده های کرکس در هم اکنون پرواز را حین این کشف مشاهده کرد اسم آن را Condor agate در معنای عقیق کرکسی گذاشت.انوع سنگهای عقیق
عقیق ابری (Cloud Agate): این سنگ نیز دارنده رنگ خاکستری و همپا با لکه های مه مانند و تار می‌باشد.
عقیق بوتسوانا (Botswana Agate): مدل بوتسوانا دارنده خطوط موازی سپید و بنفش یا این که قهوه ای میباشد و در بیش تر در آفریقا مشاهده میشود.
عقیق خرد گردیده  (Brecciated Agate): که از بهم چسباندن قطعات خرد گردیده بوسیله خمیر کوارتز تشکیل می‌شود.
عقیق آبدار (Enhydritic Agate): باطن بلوردان این سنگ کمی از آب مایعات اول باقی میماند که در تراش های نازک می اقتدار آن را روئت کرد.انوع سنگ عقیق طبیعی
عقیق آبی‌رنگ نواری (Blue Lace Agate): دسته آبی رنگ نواری داردای الگوی ساختاری پیچیده و نواری آبی‌رنگ پر‌نور و سپید میباشد. بخش اعظم سنگهای باکیفیت آن از جنوب آفریقا استخراج میشوند.
عقیق آبی رنگ النسبرگ (Ellensburg Blue Agate) : مدل آبی رنگ النسبرگ یک عقیق بادامی عقده ای صورت کم میباشد که در بخش کیتیتاس نزدیک النسبرگ واشنگتون یافت می گردد. رنگ آن از سپید تا آبی رنگ گل ذرتی متغیر است.
عقیق آبی رنگ هلی (Holly Blue Agate): دسته آبی رنگ هلی سنگی آبی رنگ- بنفش میباشد که در اطراف هلی در ارگون یافت میگردد. انگشتر عقیق یک کدام از کم یاب ترین گونه های عقیق میباشد و به خیال و خاطر رنگ بی نیاز اش بها بالایی داشته و بسیار دوست داستنی است.
عقیق بنفش سلوی (Purple Sage Agate): این گونه فقط در ناحیه ارگون یافت می‌گردد. طیف رنگ آن بنفش کمرنگ(همرنگ اسطخودوس) تا بنفش مایل به سیاه متغیر میباشد و برخی اوقات رگاه های سیاه و یا این که گونه های درخت نیز در آن نمایان می گردد.
گونه های سنگهای عقیق
عقیق دریاچه سوپریور (Lake Superior Agate): این مدل عقیق در ناحیه دریاچه سوپریور بین کانادا و آمریکا یافت شده‌است. این سنگ سرشار از آهن و بصورت باندی موجود هست.
عقیق تعدادی وجهی (Polyhedroid Agate): این گوهرسنگ با این صورت هندسی بصورت یک یا این که یک‌سری مثلث چسبیده رویش می‌کنید. این سنگ  برای او‌لین توشه در سال 1970 در پارایبای برزیل یافت شد و صرفا هم در‌این حیطه در دنیا یافت می توان به همین ادله بسیار کم یاب میباشد.
اشکال صورت های سنگ عقیق در طبیعت
Fairburn Agate: این گونه عقیق در جنوب دوکاتای آمریکا یافت می‌گردد و دارنده رنگ بندی های متنوع با باندهای باریک مشتمل بر آبی‌رنگ خاکستری، رنگ زرد قهوه ای، سپید شیری صورتی و سیاه میباشد.
Thunderegg Aagate: این سنگ کروی که مانند یک نودول یا این که ژئود بوده دربرگیرنده ترکیبات عقیق های باندی و کالسدونی، جاسپر و یا این که مواد سیلیسی اوپالی میباشد که گهگاه سوراخ هایی در آن دیده می شود که دربرگیرنده کوارتز یا این که سنگ گچ نیز میباشند.
Sagenite Agate:این سنگ مشتمل بر اینکلوژنهای سوزنی شکلی میباشد که زیبایی خاصی را به آن میدهد.
Crazy Lace Agate: این مدل عقیق که از سایر هم خانواده های خویش برنا خیس میباشد نزدیک به شصت تا هفتاد سال پیش در ایالت چیهواهوا مکزیک یافت شده‌است و صرفا درین حیطه نیز یافت میشود. طرح های درهم با رنگ های سپید، نارنجی رنگ و قهوه ای از خصوصیت های مختص این سیرتکامل هست.اشکال عقیق شجر و یگانه
Coyamito Agate: این گونه عقیق نیز مانند crazy lace در شمال مکزیک یافت میگردد و دارنده رنگهای باندی صورت صورتی، قهوه ای، زرد رنگ، نارنجی رنگ و قرمز رنگ میباشد.
عقیق برگی (Plume Agate): این جور عقیق شجر نسبتا واضح که در ترکهای سنگهای بازالت تشکیل می گردد با برگهای رنگ زرد زیبای خویش در مسئله آبی‌رنگ مارا به خاطر عقیق های دریایی روستای سه قلعه خراسان می اندازد. این برگها درواقع اینکلوژنها یا این که ناخالصی های شیمیایی می‌باشند که بصورت برگهایی قشنگ خویش را به اکران گذارده اند. این دسته در کوه های شرق ارگان آمریکا نیز یافت می‌شود.