سفارش تبلیغ
صبا ویژن

اشکال عقیق


در مقاله ها گذشته درباره‌ی گوهر های اکثری همچون فیروزه، توپاز و … مطالبی بیان شد و درین نوشته ی علمی نیز قصد داریم تا گونه های سنگ عقیق و شیوه شناسایی عقیق اصل و شارژ سنگ عقیق را آیتم باز نگری در اختیار بگذاریم . مورخ استعمال از زیورها و سنگ های قیمتی به اندازه مورخ پیدایش آدم عمر داراست. پیشینیان از سنگ ها و اسکلت جانورانی که شکار کرده بودند زیورآلاتی برای خویش می ساختند تا مدرک باشد بر توان بدنی و مهارت آن‌ها در شکار و همینطور این زیورآلات را عاملی برای ارتقا توان خویش تلقی میکردند که ابعاد این زیورآلات تغییر تحول صورت داده و فقط جهت زیبایی و برخورداری از انرژی برخی سنگها گزینه استعمال قرار گرفت.
blank

در‌این در میان اشکال سنگ عقیق از دیرباز آیتم دقت همگان قرار گرفت و امروزه نیز هوا داران بسیار داراست. عقیق یا این که آگات از سنگ های نصفه قیمتی و جزو کانی هایی میباشد که از یکسری عنصر شیمیایی تشکیل‌شده میباشد. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی میباشد. عقیق به رنگ های سپید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد رنگ تا قرمز رنگ، سبز و آبی‌رنگ پر‌نور میباشد و دربین جواهرات سکو دوم سنگی پر اسم و رسم میباشد.

عقیق از دیرباز با دقت به احادیث روایت شده از اهل‌بیت (ع) به‌-تیتر یکی «احجار کریمه» بسیار سفارش شده‌است و امروزه نوشته‌ی علمی‌های علمی اکثری هم در رابطه خاصیت و انرژی این سنگ در قالب دانش سنگ‌‌شناسی و سنگ‌درمانی نوشته‌ گردیده ‌میباشد. توصیه‌های فقاهتی و پژوهش ها علمی نوین امداد کرده تا امروزه عقیق همچنان جزو سنگ های پرفروش و آیتم اعتنا قرار گیرد.

ساختار عقیق
ادغام شیمیای این گوهر Sio2(سیلیسوم دی اکسید) میباشد و در رنگ های متعدد یافت می گردد. این سنگ قیمتی رنج ماوس 6.5 تا 7 داراست و وزن منحصربه‌فرد آن 2.66 میباشد. دربین کانی‌‌ها الماس با رنج 10 بالا‌ترین مرتبه رنج را داراست و مقاوم‌‌ترین به‌شمار می‌رود و گرافیت (مغز خودکار) هم مشقت مساوی یک دارااست. عقیق اصل با 3درجه اختلاف نسبت به الماس، مشقت قابل قبولی دارااست.

چگونگی تشکیل عقیق
عقیق در سود جریانهای آب در سنگهای سیلیسی یا این که سنگهای سیلیکات دار و یا این که در سود برخواستن گازهای اسید از داخل زمین تولید می گردد و در خلال سنگهای دیگر بوجود میاید. مخصوصاً در میان سنگهای آذرین سطحی که ساختمان سماکی دارااست.

عقیق در رنگ های متنوع
blank

گونه های سنگ عقیق موجود هست که اضافه ما با گونه های قهوه‌ای مایل به قرمز رنگ یا این که نهایتا مشکی آن آشنا هستیم، درحالی‌که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود. عقیق‌ آبی‌رنگ، قهوه‌ای، جمع‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ از اشکال عقیق می باشند. عقیق زرد رنگ هم یکی رایج‌ترین اشکال عقیق در میان ما اهل ایران‌هاست که با تیتر شرف‌الشمس داد و ستد می شود، درحالی‌که‌این اسم دعای حک گردیده روی آن میباشد خیر خویش عقیق. این مدل عقیق معادن فراوانی دارااست به همین ادله چندان گرانقیمت وجود ندارد.

خرید انگشتر نقره مردانه با نگین عقیق زردرنگ حکاکی گردیده Rg-n239 - مسئله مشکی
انگشتر نقره مردانه با نگین عقیق رنگ زرد حکاکی گردیده Rg-n239
 

انگشتر مردانه نقره با سنگ عقیق زردرنگ Rg-n202- روی چوب
انگشتر مردانه نقره با سنگ عقیق زرد رنگ Rg-n202
شیوه تشخیص عقیق اصل از تقلبی
blank

تشخیص عقیق اصل فعالیت چندان معمولی ای وجود ندارد و نیاز به تجربه و مهارت بالا داراست. عقیق اصل رگه‌های نقطه‌ای، سوزنی، ابری و مالامال مانند داراست. حتی ممکن میباشد این رگه‌ها از رنگ دیگری هم باشد. رگه‌های ساخت‌گردیده در عقیق‌های تصنعی و مصنوعی ساختگی بوده و مثل رگه‌های معدنی، طبیعی و دلنشین وجود ندارد. از در بین دو عقیق مساوی ، عقیق سنگین خیس ، عقیق اصل میباشد چراکه عقیق اصل چگالی بالایی داراست و در فیض وزن بیشتری را نسبت به مثال های شبیه خویش دارااست. از طرفی در صورتی سنگ عقیق را بر روی سنگ و یا این که سطحی که مشقت آن کمتر از 7 میباشد بکشید می بایست بر روی آن تولید خراش نماید و به سادگی بر روی آن خط نمیوفتد. در صورتیکه انگشتری یا این که گردنبندی خریده‌اید که نگین آن با یک ضربه کوچک خش برداشته، متأسفانه احتمال تقلبی‌بودن آن زیاد میباشد. عقیق اصل طبیعت ضد‌و‌نقیض با فصل داراست؛ فصل تابستان خنک و فصل زمستان گرم میباشد، در صورتی‌که گونه صنعتی آن متناسب با تغییرات دما تغییر تحول میکند. عقیق قرمز رنگ طرف داران اکثری دارااست و مثال طبیعی آن کمتر از سایر گونه های آن میباشد.

حفظ از عقیق  و طریق شارژ سنگ عقیق
شاید شما نیز مطالبی راجب شارژ سنگ عقیق شنیده باشید. اکثر وقت ها سنگهای حساس همچون فیروزه در اثر تماس با مواد چربی همچون گونه های کرم و مواد شیمیایی جلای خویش را از دست داده و کدر گردیده و یا این که حتی تغییر‌و تحول رنگ می‌دهند البته عقیق جزو این سنگهای حساس طبقه بندی نمی‌شود و نیازی وجود ندارد تا در طول استحمام و یا این که شستشو آن را کنار بگذارید. اما قابل ذکر میباشد همگی سنگها و زیورآلات در فیس دقت زیاد و غربت از اشکال مواد شستشو ارتفاع قدمت به مراتب بالاتری خواهند داشت و جلا و درخشش چشمگیر خویش را از دست نمی دهند. برای شارژ سنگ عقیق هم کافی میباشد آن را 2ساعت در آب زلال قرار دهید و سپس به اندازه 3دقیقه و خیر بیش تر زیرتابش بدون واسطه نوروفروغ آفتاب بگذارید. در صورتی‌که از عقیق به‌خیر و خوبی نگهداری نمائید میتوانید مطمئن باشید که موقع فروش قیمت آن نادر نمی شود.

سنگ های انگشتر عقیق حکاکی گردیده
انگشتر نقره مردانه با نگین عقیق زردرنگ حکاکی گردیده Rg-n239 - روی استند
انگشتر نقره مردانه با نگین عقیق زرد رنگ حکاکی گردیده Rg-n239
عقیق تراشی مشتمل بر کنده کاری روی عقیق یا این که پر رنگ کاری روی آن و ایجاد اشیا کوچک و هنری و دکوری از آن میباشد . پیشینه عقیق تراشی در کشور ایران به قسم سومر بر می‌شود . نحوه فعالیت در‌این صنعت این چنین میباشد که بعداز برش سنگ ، آن را توسط چرخ تراش داده و آنگاه جلا میدهند و بعداز آن طرح متبوع را روی آن به وسیله مداد های منحصر به فرد تراش می‌دهند و زیورآلاتی همچون انگشتر با نگین عقیق حکاکی گردیده میسازند . راس هنر عقیق تراشی در استان خراسان شهر مشهد میباشد .

 اشکال عقیق
عقیق سلیمانی:
blank

عقیق سلیمانی یا این که سنگ باباقوری مدل رگه دار سنگ عقیق یمانی میباشد. سنگ خلنگ یا این که قلنج هم گفته می گردد که خلنگ در فارسی در معنای سیاه‌وسفید میباشد. به عربی و در متن ها دیرین‌خیس فارسی به اسم سنگ باباغوری و جَزْع نیز آمده‌اند. ادله این‌که‌این سنگ را باباغوری اسم گذاشته‌اند به خیال و خاطر طرح صورت دیده داخل این دسته سنگ میباشد که هاله هایی حریم آن را گرفته‌میباشد.

در فرهنگ وتمدن عامیانه باوری موجود هست که عقیق سلیمانی با خودش خوش شانسی و یا این که بدشانسی میاورد. و احتمالا همین‌ خصوصیت سبب گردیده که برای به دور کردن دیده بد انگشترهایی با نگین عقیق سلیمانی را به انگشت مینمایند.