سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سنگ عقیق


دربین کانی‌‌ها الماس با مشقت 10 بالا‌ترین سکو رنج را دارااست و مقاوم‌‌ترین کانی به‌شمار می‌رود و گرافیت (مغز خودکار) هم رنج متساوی یک دارااست
فواید و خاصیت سنگ عقیق/ راههای تشخیص انگشتر عقیق اصل از بدل

عقیق در رنگ های قرمز رنگ، زرد رنگ، خاکستری مایل به آبی رنگ و سپید یافت می‌گردد. هم چنین سنگ هایی موجود است که به سبب ساز شباهت ساختاری و فیزیکی در تجارت آنها‌را جزء خانواده عقیق محسوب می نمایند مانند عقیق سلیمانی یا این که چشمی (باباقوری)، عقیق شجری، عقیق خزه ای.سنگ عقیق در کشورهایی هم زیرا یمن، هندوستان، کشور ایران، چین در رنگ های قرمز رنگ، زردرنگ و سپید یافت می گردد.

کلمه و انگشتر عقیق از نام رودخانه ای به اسم آگات در شبه جزیزه سیسیل مشتق گردیده. احتملاً از بستر این رودخانه در روزها قدیم قلوه سنگ های عقیق به دست می آمده میباشد. عقیق از گونه های نصفه روشن و یا این که مات و از لایه های کالسدونی میباشد که هرمورد به رنگهای متفاوت تزئین گردیده و یا این که حتی همرنگ میباشند و یا این که به تناوب لایه هایی از اپال در بین آن ها مشاهده میشود. عقیق هایی که در قبلی از معادن آلمان استخراج می شدند دارنده رنگ های قرمز‌رنگ صورتی و قهوای بوده و فی مابین این لایه ها گهگاه نیز نوارهای خاکستری رنگ به چشم می‌خورد. این معادن امروزه قابل به کار گیری نیستند. با اعتنا به دسته صورت و ساختار لایه های عقیق در تجارت و دانش واژه و کلمه های متفاوتی به عقیق داده اند.

این سنگ از تجمع کوارتزهایی که با نازکی مختص ناحیه ای صورت گرفته میباشد تشکیل میگردد، و از مجموعه کلسدوئین (سیلیسهای نیم روشن متبلور گردیده ای که در عهدوپیمان باستان راجع‌به جواهر سازی از آن بسیار به کار گیری می کردند) میباشد که معمولا به رنگهای آبی‌رنگ، خاکستری، قهوه ای، بژ و صورتی مشاهده می شود و می اقتدار آن را در کشورهای برزیل، آلمان، مکزیک و آمریکا ایالات متحده یافت.

عقیق یا این که آگات از سنگ های نصفه قیمتی و جزو کانی هایی میباشد که از یک‌سری عنصر شیمیایی ساخته شده میباشد. عقیق سنگی سیلیسی و نوعی از در کوهی میباشد. عقیق به رنگ های سپید تا خاکستری تیره و سیاه، زرد رنگ تا قرمز رنگ، سبز و آبی‌رنگ پر‌نور میباشد و فی مابین جواهرات جایگاه دوم سنگی معروف میباشد.



سنگ عقیق

عقیق سنگی بسیار پربرکت و سرشار از خاصیت است که در احادیث متعددی بر اهمیت آن تاکید شده‌است.



روشهای تشخیص انگشتر عقیق اصل با گونه بدل

انگشتر عقیق را با حریق نمی قدرت سوزاند.
سنگ عقیق روی شیشه خط می اندازد.
انگشتر عقیق در مقابل فروغ اشکالی همچون حباب یا این که کندوی زنبور از خویش نشان می‌دهد.
شی نوک تیز روی انگشتر عقیق اثری ندارد و ردی نمی اندازد.


چگونگی تشکیل سنگ عقیق

در فرهنگ و تمدن فارسی مشخص و معلوم آمده میباشد: عقیق در فیض جریانهای آب در سنگهای سیلیسی یا این که سنگهای سیلیکات دار و یا این که در فیض بلند شدن گازهای اسید از داخل زمین ساخت می‌شود و در خلال سنگهای دیگر بوجود میاید. مخصوصاً دربین سنگهای آذرین سطحی که ساختمان سماکی دارااست.



شایسته ترین عقیق ها

عقیق گونه های مختلفی داراست که طولانی تر ما با گونه های قهوه‌ای مایل به قرمز‌رنگ یا این که نهایتا مشکی آن آشنا هستیم، ولی می بایست بدانیم که عقیق جزو متنوع‌ترین سنگ‌های زینتی به‌شمار می‌رود. عقیق‌ آبی رنگ، قهوه‌ای، عده‌ای، سلیمانی، سبز و سرخ از گونه های عقیق می باشند. عقیق رنگ زرد هم یک کدام از رایج‌ترین اشکال عقیق فی مابین اهل ایران‌هاست که با تیتر شرف‌الشمس داد و ستد می شود، درحالی‌که‌این اسم دعای حک گردیده روی آن میباشد خیر خویش عقیق.

عقیق سبز و آبی رنگ هم از گونه های دیگر عقیق میباشند که ممکن میباشد برخی تفکر نمایند با زمرد و فیروزه نادرست گرفته می گردد. عقیق آبی‌رنگ حالتی بلورین دارااست البته بافت فیروزه دقیقا جمع‌سنگی و مات میباشد. فیروزه پس از تراش و صیقل معمولا مقداری جلا می‌‌گیرد ولی گشوده هم بلورین و واضح وجود ندارد. عقیق سبز هم به اندازه زمرد براق وجود ندارد و بافت مولکولی آن معمولی‌‌خیس از زمرد میباشد.



خاصیت و فواید سنگ عقیق

از دیرباز، قبایل و ملل سابق دنیا، عقیق را سنگ مقدسی می می داند اند و آن را از خویش به دور نمی کرده اند، عقیق سنگی میباشد که آن را حرز و پشتوانه آدم در مقابل بلایا و حادثه ها به ویژه در مبارزه ها می شمارند و برای ارتقا درآمد و رونق کسب و عمل و سهل وآسان شدن امور بسیار موثر میباشد.

عقیق برای دوری از خون‌ریزی های شدید، به ویژه برای زنان، بسیار سود داراست. هم چنین برای تقویت نقاط متعدد تن و برقراری تعادل و هماهنگی در آنان بسیار موءثر میباشد. عقیق اثری فراوان داراست و علاوه بر زدودن انرژی های منفی از گوشه و کنار، باعث پاک سازی هاله ای از انرژی های منفی می‌شود.هم چنین عقیق برای تعالیروحی و شادابی و متانت آن و بر طرف شدن اندوه و غصه و غم های روحی بسیار اثر گذار میباشد.