سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خرید انگشتر


گران‌ترین انگشتر عقیق که در‌این راسته می توانید پیدا نمایید انگشتر الماس میباشد که بالای 20 میلیون تومان بها دارااست.

به نقل از ایسنا، یوسف حیدری، گزارش‌نویس، در خبرنامه کشور ایران نوشت: «در شرایطی‌که می خواهی گردش خونت بالا برود و تپش قبلی منظمی داشته باشی و نوروروشنایی چشمانت زیاد باشد، سنگ فیروزه را سفارش میکنم؛ هم تندستی میاورد، هم از دیده و لحاظ در امان میمانی. در صورتیکه می خواهی از جراحت معده در امان باشی و التهابات تن التیام پیدا نماید و تمرکز داشته باشی و گرما و نیروی معاش اضافه شود، سنگ عقیق؛ خیلی‌ها پاسخ گرفته‌اند.» علیرضا انگشترهای نقره درون ویترین را یک کدام از‌یکی‌از نشان می دهد و در رابطه سنگ‌هایش صحبت می زند آنگاه که متوجه می گردد صحبت‌هایش خیلی هم برایم باورپذیر وجود ندارد، کتابی را از قفسه خارج می کشد و می گوید: «اندیشه نکنی این‌ها را از خودم درآورده‌ام. همگی چیزهایی که گفتم اینجا توی این نوشته: «کتاب سنگ‌درمانی» شوفل برگر که برای تمام سخن‌هایش هم گواهی آورده.»

اینجا در بازار انگشتر شهرری که بخشی از بازار سنتی همجوار با صحن پادشاه عبدالعظیم(ع) میباشد، هنوز هم داد و ستد و تعمیر گونه های انگشتر رونق دارااست. خیلی‌ها میخواهند سوغاتی از شهرری داشته باشند، بعضا‌ها برای گشایش گرهی که در عمل افتاده راز از اینجا درمی‌آورند و خیلی‌ها هم ولی مشتری دایم انگشتر میباشند و به قسم دیرین‌ها انگشترباز. در بازار انگشتر شهرری مردان پا به سن گذارده متعددی می بینید که دنبال گمشده‌ای از این ویترین به آن ویترین میروند. یک کدام از فیروزه اصل میخواهد یکی‌از دُر نجف، یکی‌از رکاب حجت، یکی‌از رکاب فضلی. یکی‌از می خواهد پایین سنگ شرف‌الشمس انگشترش بنویسند یا این که ستارالعیوب، یکی‌از می خواهد روی رکاب بنویسند اینجانب‌الله موفقیت. توی هر ویترین اشکال سنگ‌ عقیق و فیروزه با رنگ و لعاب کنار هم جاخوش کرده‌اند و بدور و برشان هم زنجیرهای نقره و تسبیح عرض اندام می‌نمایند.

علیرضا به عبارتی‌طور که انگشترها را یکی‌از‌یک کدام از ویترین خارج می کشد با پارچه‌ مخصوصی برق می‌اندازد. 10سال میباشد که درین فن درگیر عمل میباشد. وی با اشاره به عکسی که به دیوار دکان نصب گردیده می گوید، نسل در نسل صاحب و مالک این فروشگاه در فعالیت نقره و انگشتر بوده‌اند: «خوب میباشد بدانید آنهایی که انگشترباز میباشند، یک پای‌شان در‌این بازار میباشد و یک‌ پای‌شان هم قهوه‌منزل‌های شوش و مولوی: «مشتری‌های ما اکثر وقت ها به زیبایی و خاصیت سنگ‌ها اهمیت میدهند و ما هم تا جایی که قابلیت و امکان داراست مشورت کردن می دهیم. طولانی تر مشتری‌های ما دنبال سنگ رزق و روزی میباشند. سپس هم دیده‌جراحت و برطرف شدن خطاها معاش. خیلی‌ها پاسخ میگیرند. اما در تعیین گونه سنگ نیت خیلی مهم میباشد و این طور وجود ندارد که شما برای رزق و روزی سنگی را تعیین کنی و سوای همت معطل روزی باشی البته خیلی از مشتری‌ها هنگامی سنگ عقیق یمن را گزینش مینمایند پس از یک مقطع هنگامی مارا میبینند با خوشحالی خبر از گشایش در معاش و زیاد شدن رزق و روزی شان می دهند. خویش اینجانب هم باور متعددی به انگشتر و سنگ دارم. پارسال انگشتر فیروزه‌ای که مدام دستم بود یک هفته توی دکان جا گذاشتم و به عبارتی یک هفته موتورم را دزدیدند. ولی بی‌توجهی اینجانب هم بی‌تأثیر نبود ولی در شرایطی‌که انگشترم دستم بود شاید این رخداد نمی‌زمین‌خورد.»

البته همگی مشتری‌ها دنبال سنگ‌درمانی یا این که اعتقادوباور به خاصیت و انرژی‌ هر سنگ، راز از این بازار درنمی‌آورند بلکه خیلی‌ها به پیشنهاد‌هایی که در کتاب ها فقاهتی گردیده سراغ علیرضا و سایر فروشنده‌ها میایند. وی با اشاره به پنج سنگی که زوار سلطان عبدالعظیم مشتری آن ها میباشند، میگوید: «عقیق یمن، فیروزه، حدید، دُر و یاقوت پنج سنگی می باشند که خاصیت درمانی و عرفانی دارا‌هستند. نقره هم سو‌مین فلز گرانبهای عالم میباشد و در‌صورتی‌که از این پنج سنگ روی انگشتر نقره مصرف شود خواص درمانی خیلی متعددی به یار و همدم خواهد داشت. اما این که از چه رکاب انگشتر به کار گیری نمایید هم خیلی مهم میباشد. برای مثالً رکاب‌های دست‌سازی که مهر استادان بنام روی آنان حک گردیده باشد قیمت خیلی زیاد دارا‌هستند و به نوعی شناسنامه انگشتر محسوب می گردند.»

یکی انگشترها را نشانم می دهد و می گوید: «این رکاب انگشتر عمل دست مدرس فرهاد میباشد.، این یکی از هم عمل معلم احمد ری. استادان رکاب‌ساز دیگری هم میباشند مثل فرهاد ری، مانی شیرخدا، مدرس حیدری و معلم شاهرخ. بها رکاب‌های ساخته شده با دست تا یک میلیون تومان هم می رسد. خیلی از زوار 19 فروددین ماه که به شرف‌الشمس پر اسم و رسم میباشد، انگشترهایشان را برای تایپ کردن دعای شرف الشمس که پشت نگین حک می گردد بدین راسته می آورند. این دعا را به‌ اسم مالک انگشتر و مامان وی می‌نویسیم.»

پیرمردی با شوق سرگرم برانداز کردن انگشترهای ویترین میباشد. هر چندین لحظه یک توشه هم به انگشترهای دست خودش نگاهی می‌اندازد و آنان را کنار انگشترهای ویترین قرار میدهد. همراهش وارد دکان می شوم. انگشترهایش را خارج میکشد و روی میز می گذارد: «چقدر می‌ارزند؟ میخواهم با یک‌سری تا از انگشترهای ویترین عوض کنم.» مالک دکان با ذره‌فی مابین، نگین انگشترها را برانداز میکند و می گوید: «بابا جان این انگشترها قلابی میباشد و سنگ‌شان هم ارزشی ندارند.» پیرمرد از شنیدن این پاراگراف شوکه می‌گردد و بر آبا و اجداد پسرانش ناسزا میگوید: «هر چی میگویم اینجانب انگشتر دوست ندارم پذیرش نمی کنند. یک‌سری شب گذشته این انگشترها را به‌ تیتر هدیه به اینجانب دادند و گفتند سنگ‌شان اصل و گران میباشد. اینجانب معمولی هم اعتقادوباور کردم و امروز اتفاقی برای تغییر دادن آن ها به بازار آمدم.» پیرمرد این را میگوید و با عصبانیت از فروشگاه خارج می‌رود.

این روز ها کسی پول برای خرید انگشتر ندارد. در‌صورتی‌که هم مبلغی باشد طبیعی میباشد اولیه خرج خورد و طعام و پوشاک شود سپس در‌صورتی‌که چیزی ته‌اش باقی ماند سراغ انگشتر فروشی‌ها برود. با این همگی بازار انگشتر ری همچنان مشتری خویش را داراست. هادی میگوید: «اینجا انگشتر دو میلیون تومانی هم داریم. عقیق و یاقوت سرخ با رکاب مدرس احمد ولی مشتری ندارد. خیلی‌ها دنبال انگشترهای پایین 50 هزار تومان میباشند و برای‌شان هم چندان اهمیت ندارد که رکابش نقره اصل باشد یا این که خیر. یک دوران که طلا و جواهرات خیلی بالا رفت تمامی سراغ نقره آمدند و برای کادو هم نقره می‌خریدند ولی پس از مدتی زمانی دیدند طلا و جواهرات رویش متعددی داراست، برای اینکه از قافله عقب نباشند مجدد سراغ طلا جواهرات رفتند. راستش را بخواهید خیلی‌ها که بدین راسته می آیند فروشنده می‌باشند خیر خریدار، بازار حسابی حاد گردیده.»

در بازار دیرین ری درصورتی که سراغ کهن‌ترین انگشترفروشی را بگیری فروشگاه آقای طریقت را نشانت میدهند. وی 32 سال میباشد که درین فن کار میکند و این نظر را دارد انگشتر به دل و ذوق میباشد و در‌صورتی‌که به دلت بیفتد خب میخری: «هنوز هم مشتری‌های قهوه منزل‌ای به ما راز می زنند. بیش تر هم انگشترهای استوک معامله می نمایند ولی انگشترهای ما دست نخستین میباشد. اینجا هم انگشتر و سنگ‌های مختلفی داریم که سازه به ذوق و سلیقه و دل مشتری توصیه میدهیم. در اوراق و کتاب‌های متفاوت علمی، انرژی سنگ ثابت گردیده و مامان همگی نگین‌های سنگی عقیق میباشد. انرژی عقیق دیده و حیث و بلا را به دور می‌نماید و نگین زمرد هم منجر بی‌نیازی می شود. یاقوت برای معالجه نادر‌خونی و توپاز هم برای دورکردن بلا خوب میباشد. اینجانب خاصیت سنگ‌ها را برای مشتری می گویم و آن‌ها هم با اعتنا به حاجتی که دارا هستند نگین متبوع را می خرند.»

وی در خصوص ساخت سنگ‌های زینتی و قیمتی می گوید: «خوشبختانه در موضوع سنگ و نگین خودکفا هستیم و چینی‌ها هنوز نتوانسته‌اند وارد این بازار شوند. ولی سنگ‌هایی مثل زمرد و توپاز از آفریقا وارد می گردند.» به‌گفته وی گران‌ترین انگشتری که در‌این راسته می توانید پیدا نمایید انگشتر الماس میباشد که بالای 20 میلیون تومان ارزش دارااست.

داود داراست برای مشتری‌هایش در زمینه‌ی طریق محافظت از سنگ انگشترها توضیح می دهد که وارد دکان‌اش می شوم: «چربی آدم کش فیروزه میباشد؛ زیرا فیروزه سنگ زنده میباشد و نفس میکشد و نباید چربی و مواد نفتی به آن بخورد. ما تمامی دسته مشتری داریم. زوج‌هایی که می خواهند طلا و جواهرات و جوهرات‌شان را بفروشند از گزاره مشتری‌های اثبات ما می باشند. به هرحال خیلی از زوج‌ها به خیال و خاطر ایرادات اقتصادی توصیه میدهند صحیح عین انگشتر و مدال طلایشان را با نقره بسازیم تا دور‌وبری ها متوجه فروش جواهرات‌شان نشوند.»

اذان ظهر از گل دسته مقبره بلند می‌گردد و خیلی از مغازه داران بازار با پرتاب کردن پارچه روی اجناس دم دکان به سوی مسجد جنبش میکنند. در رویکرد رجوع نگاهم به دستفروش‌هایی میفتد که در بساط‌شان انگشتر هم دارا هستند. انگشترهای قلابی با سنگ‌های پلاستیکی. آن‌ها می گویند خیلی‌ها که پول خرید انگشتر حقیقی ندارند سراغ ما میایند.