سفارش تبلیغ
صبا ویژن

انگشتر سازی


از انگشترسازی تا انگشتربازی

«انگشتر فاخر ساخته دست مدرس حاج حسین... با نگین عقیق یمنی اصل و حکاکی گردیده با دستان کار کشته معلم... بها مقطوع 70 میلیون تومان!»

به نقل از مشرق، شاید باورش برای خیلی‌ها طاقت فرسا باشد که یک انگشتر نقره 10 - 20 گرمی با نگین  انگشتر عقیق یمن، میلیون ها تومان آب بخورد! بها هرگرم نقره هزار و 820 تومان میباشد و ارزش نگینش هم خیلی باشد یک میلیون. با یک اکانت سرانگشتی برق از کله انسان می پرد که چرا اینقدر گران؟ انگشترهایی که از مثال‌های فرنگی‌اش آبادی‌ها و شاید صدها برابر گرانتر میباشند.

انگشتربازی و تسبیح‌بازی هم مثل کفتر و قناری و خروس و مرغ بازی، دنیای خیره کننده و غریبی دارااست؛ دنیایی که سینه‌چاکانش برای تصاحب یک شیء یا این که حیوان گزینه عشق و علاقه‌شان حاضر به پرداخت هر قیمتی میباشند. آشتی را میشناسم که هرچندماه یکبار برای خریداری کردن خروس و مرغ لاری از تهران به کابل و نیمروز و هرات می‌رود. زمانی دست لبریز برمی‌گردد، لاری‌بازهای دیرین جلوی منزل‌اش صف می کشند که ببینند فلانی از افغانستان چه ارمغانی با خویش آورده!

انگشتربازها حکایت خویش را عشق و علاقه‌بازی می دانند. آن ها می گویند شاید ارزش دنیوی انگشتری یک میلیون باشد اما بسته به هنر و مال و خالق و جور نگین‌اش، ارزش معنوی آن بالا می‌رود. درحال حاضر تا کجا؟ بستگی به خریدار و فروشنده داراست. 200 هزار، 500 هزار، یک میلیون، 5 میلیون، 15 میلیون، 30 میلیون، 100 میلیون یا این که...

سراغ به چنگ آوردن از انگشتر و تسبیح‌فروش‌ها عمل آنچنان رنج وجود ندارد، البته اشخاصی که گروه‌های ارزشمندی دارا‌هستند و به‌ اصطلاح کلکسیون‌دارا‌هستند، خیر. از قضا و به‌طور تصادفی با یکی‌از کلکسیون‌داران انگشتر و تسبیح آشنا شدم. زمانی بخشی ازمجموعه‌هایش را در برگه مجازی‌اش دیدم، هوش از سرم پرید. حتی وسوسه شدم که یکی‌از آن‌ها را بخرم. البته برای خرید ارزانترینش بایستی 2- 3 برابر حقوقم را کنار بگذارم.

از انگشترسازی تا انگشتربازی

تفاوت‌های سره و ناسره

قرار گذاشتن با تیم‌داران صنعت های دستی و جواهرات و گوهرداران به‌این راحتی‌‌‌‌‌‌‌‌ها وجود ندارد. بیشترشان تمایلی برای گفتمان ندارند. آن هم با هزار و یک استدلال موجه و غیرموجهی که برای انسان می‌شمارند، بگذریم. با موافقت وحید نساج که مهندس رایانه میباشد برای گفتمان و دیدن گروه‌هایش به دفتر کار کارش میرویم. برخلاف تصورم هیچ جای دفتر کار از تسبیح و انگشتر و سنگ‌های معدنی تراش نخورده خبری نبود. مهندس بعداز یک‌سری دقیقه می‌رود و از کشوهای میز، باکس‌های کوچک چرمی سیاه رنگی که لنگه‌‌‌شان را در فیلم‌ها چشم‌ام، خارج میاورد. شاید درون هر یک صدتایی انگشتر باشد. کلیه‌رنگ و کلیه نوع. آنقدر خوشگل و دیده‌نوازند که انسان را محو تماشای خویش می نمایند.

از نساج در رابطه انگشترهایش می پرسم و اینکه با سایر انگشترهایی که توی بازار از 20 - 10 تا 300 - 200 هزار تومان ارزش دارااست، چه فرقی می نماید؟

2 انگشتری با نگین زرد توی انگشتش می‌نماید و می گوید: «خب خیلی فرق می کند. سنگ‌های معدنی بستگی به مرغوبیت و کشوری که از آن استخراج گردیده‌اند و از طرفی آفریننده رکاب انگشتر، بها‌شان تومنی هزار تومن تفاوت داراست. مثل این انگشتری که توی دستم میباشد. نگینش شرف الشمس میباشد با رکاب ساخته شده با دست یکی استادان رکاب‌سازی.
به نظرتان قیمتش تعدادی میباشد؟ قیمتش میلیونی میباشد. اکنون این انگشتر را ببیند‌(انگشتری با نگین زرد رنگ که رنگش متفاو‌خیس از انگشتر خودش میباشد) نگین آن هندی میباشد و رکابش دست ساخته وجود ندارد. خیلی بیارزد 30هزار تومان. البته برخی‌ها از ناآگاهی مردم سوءاستفاده می کنند و آن را تحت عنوان انگشتر دستساز و نگین یمنی اصل یک سری صد هزارتومان می فروشند.‌ ولی می بایست بیان‌کنم این گونه های به خویش فروشنده برمی‌گردد که از قصد برای سودآوری اضافه، داده ها صحت به خریداران نمی‌دهد؛ برای مثالً باکلمات بازی می نماید و به خریدار میگوید نگین عقیق میباشد اما اطلاعاتی نمی‌دهد عقیق کجاست؟ یمنی، هندی، برزیلی یا این که چینی! در صورتی‌که گونه عقیق مشخص و معلوم شود بها انگشتر بالا و ذیل می‌گردد.»

سؤال اینجانب و افرادی که سررشته‌ای از جواهرات و سنگ‌های زینتی ندارند این میباشد که چطور می‌اقتدار اصل را از بدل تشخیص بخشید؟ نساج جواب می دهد: «برای اطلاع از مرغوبیت و اصل بودن نگین انگشتر، خریداران 2 راه و روش دارا‌هستند؛ یا این که اینکه سراغ دیرین‌ها و با سابقه‌های این رشته بروند یا این که اینکه به مرکزها گوهرشناسی که ذیل حیث صنف طلا جواهرات و جواهر و سازمان فنی و فن‌ای میباشد مراجعه نمایند. مؤسسات گوهرشناسی برای تأیید اصالت، مدل سنگ و واحد سنجش کیفیت گواهینامه صادر می نمایند.»

وی انگشتری قشنگ با نگین صورتی‌ رنگ را از داخل باکس کوچکی خارج میاورد و ادامه صحبت‌هایش را می گیرد: «مشاهده کنید این انگشتر را هرکجا ببرند با استناد به‌این شناسنامه و تأیید‌‌‌‌‌‌‌یه‌های کارشناسانی که آن را امضا کرده‌اند، میشود آن را خرید و فروخت.»