سفارش تبلیغ
صبا ویژن

داستان طلسم شرف شمس و شیخ بهایی

انگشتر عقیق

 

به طور همزمان با تغییر تحول مکان پایتخت از قزوین به اصفهان در سال 1009 ه.ق در حین پادشاهی پادشاه عباس ویّل، بیماری طاعون همگی شهرهای هم جوار با اصفهان را فرا گرفته بود. پاد شاه عباس بدون چاره برای بدور کردن این بیماری که سبب ساز مرگ و میر بخش اعظمی از مردم آن عصر گردیده بود دست به دامان روضه خوان بهایی شد و از او درخواست کرد تا طلسمی را مهیا سازد. امّا روضه خوان بهایی برای پباده سازی این طلسم موقعیت ویژه ای داشت:

 

در آغاز اینکه بایستی محل طلسم را شخصأ تعیین کند.

دوّم اینکه نباید کسی در فعالیت او مداخله کند و همگی فرآیند را شخصأ انجام خواهد اعطا کرد.

فرمان روا عباس کلیه حالت را فارغ از زیرا و چرا عهده دار شد و روحانی بهایی دست به عمل شد. بعداز سپری شدن چندین ماه، روضه خوان بهایی طلسم را رسم کرد و قصد کرد تا محل حفظ طلسم کوه صفه باشد. این کوه در جنوب شهر اصفهان جای‌دارد و بر پایه ی مدارک تاریخی بدست آمده بسیار دارای شهرت و پرماجرا بوده میباشد. امّا روضه خوان بهایی بر این یقین بود که اسم این کوه از اسم “اصحاب صفّه” که مدتی در غارهای جانور درین کوه سکونت داشته اند اقتباس گشته میباشد.

 

امّا جای بسی تاسف میباشد که امروزه با سپری شد بیش تر از 400 سال هیچ اثری از این طلسم نیست. بر پایه ی شواهد بدست آمده، احتمالأ در طول حمله افعان ها به اصفهان این طلسم بوسیله آن‌ها دزدیده گردیده یا این که خویش فرد روحانی بهایی برای در امان ماندن این طلسم آن را در محّلی از کوه مخفی کرده است.

 

امّا درخصوص خصوصیت های این طلسم “میرزا محمد خان تنکابنی” در کتابی که در سال 1302 ه.ق نوشتن نموده این سیرتکامل مندرج میباشد:

 

این طلسم بر روی فلز طلا جواهرات که به صورت مربع برش داده گردیده بود با حروف ابجد حکاکی شده‌است. همینطور او اذعان کرده است که در روی این طلسم علاوه بر شرف شمس، اسم حضرت موسی، حروف اسم اصفهان و … حک شده‌است.

 

هفت شرف چه می باشد؟

هفت شرف یا این که به عبارتی ذکر شرف شمس که در روز 19 فروددین ماه و در طی ساعت معین گردیده از روز بر روی فلز طلا جواهرات، نقره یا این که سنگ عقیق رنگ زرد حک می شود مشتمل بر موردها پایین میباشد:

 

شرف شمس (حفظ و فراوانی)

شرف قمر (پرورش معنوی و دوستی)

شرف مریخ و شرف زحل (مشتمل بر انرژی های ویژه)

شرف عطارد (علم آموزی و درس دادن)

شرف مشتری (پول و گنج)

شرف ونوس (عشق و علاقه و زیبایی)

لازم به ذکر میباشد که بر روی فلز متبوع یا این که سنگ عقیق زرد رنگ، نقش هرکدام از شرف های تیتر گردیده در صدر و در پشت آن ها مربع اسراری ستاره مربوطه حک می شود.